B&U / Børn & Unge

Alle børn og unge i alderen 10 til og med 17 år er samlet på samme kajakhold.

Vi træner 2 gange om ugen fra maj til oktober. Træningen foregår om mandagen og ekstra træning fra kl. 17.00 til ca. 19.00.

På grund af vind og vejr kan det være svært helt præcist at sige hvornår træningen slutter.

Vi vægter fællesskabet højt og afslutter altid træningen med en kop varm kakao og et stykke frugt. ”Frugtordningen” går på omgang mellem børn og unge på holdet.

For at du kan starte på holdet, skal du kunne svømme minimum 350 meter hvis du er under 13 år. Alle der er 13 år eller derover skal kunne svømme 600 meter.

Inden sæsonstart vil vi bruge en aften i Skanderborg eller Odder Svømmehal, hvor vi gennemfører en svømmeprøve.

Formålet med træningen er for dig som er ny eller blandt de yngste roere primært at give dig en fornemmelse for det at ro kajak samt at have det sjovt såvel på land som til vands.

For dig som er over 13 eller dig, der ønsker det, vil der være øget fokus på teknik, og vi fokuserer på at få dig klargjort til at blive frigivet roer. Hvis du vil vide mere om hvad det vil sige at være frigivet roer, så tjek enten klubbens hjemmeside eller snak med dine trænere om dette ved sæsonstart.

Når vandet i løbet af sommeren bliver lunt, laver vi derfor ligeledes en svømmeprøve i søen for alle roere over 13 år.

Svømmeprøven i søen er vigtig af flere grunde. Først og fremmest fordi vi, en gang imellem, sammen med Instruktørerne krydser åbent vand. Derudover kræver en evt. frironing ligeledes aflæggelse af svømmeprøve i søen.

Du vil i løbet af sæsonen få lært at hjælpe andre op i kajakken, hvis de er kæntret, og selv at modtage hjælp fra andre, hvis du er kæntret (makkerhjælp). Du får også lært at tage svømmevesten på i vandet og svømme 100 meter med kajakken.

Vi anvender til træningen et slags gradueringssystem der hedder Paddle Power. Med Paddle Power får man et armbånd som viser hvilket niveau man er nået til. Hver gang man har nået et niveau laver vi en plan for hvordan den enkelte når det næste niveau.

Hvis du vil vide mere om Skanderborg Kano- og Kajakklubs Børn & Unge hold er du velkommen til at kontakte os på boern-unge@skanderborg-kajakklub.dk

Hvis du er instruktør, og kunne have interesse i at udvikle talenterne, så kontakt klubbens Børne- & ungdomsansvarlige på boern-unge@skanderborg-kajakklub.dk